lørdag den 16. oktober 2010

Hvordan man kan goere mest muligt ud af farve og tone i maleriet


En væsentlig del af enhver maleri, hvorvidt et kæledyr portræt eller abstrakt billede, er forholdet i farve og tone. Tone er niveauet af lys og skygge i billedet, den eksisterer uafhængigt af farve og kan beregnes på en skala, der går fra hvid gennem grå til sort. Bevidsthed om farve er skabt af øjets reaktion på lys i forskellige bølgelængder; rene farve eksisterer kun som lys, og så vidt malere angår, er alle farver også modificeret af tonale værdi. Pigmenter er ikke rene farver, og deres rækkevidde og adfærd er helt anderledes, så malere kan kun håbe på at efterligne den sande naturens farver, ved at være dygtige til at bruge deres paletten og visuelle tricks. Malerier er ikke spejle, men forkortelser af virkeligheden, som giver mening, hvis nøglen farver, toner og skitserer har en indre logik og sammenhæng.

Regulering af lys
Da farve og tone er begge afhængige af lys, er det en stor hjælp, hvis både belysningen emnet, og det miljø, som maler værker, holdes under kontrol. Portrætmalere normalt foretrækker at oplyse deres fag fra kun én retning, så de kan blive fortrolige og let at forudsige, hvordan lyset falder på et ansigt. Andre vil vælge at male på et bestemt tidspunkt på dagen, hvor lysforholdene er en gennemsnitlig kvalitet, og skygge længder er tilpasset de malere stil. En yderligere teknik bruger diffust lys, som blødgør lys og fjerner hårde skygger. For at opnå dette, papir mættet med tørrende olie og tørre, kan anvendes til at dække vinduer, eller indsat på skærme til at skabe det ønskede resultat. Hvis du bruger bleg farvet papir, det har også den fordel at harmonisere farverne i emnet. Dette er også en nyttig trick, hvis du er nødt til at male i et rum, der er omfattet af fuld sol. Alternativt bør Studios, der er for mørke males hvide for at afspejle så meget lys som muligt tilbage til rummet.

Ved hjælp af en Claude glas
En Claude glas er en sort lakeret spejl, der anvendes til at vurdere tonale relationer i et billede. Være sorte, den ophæver farverne i emnet at reducere dem til toneværdier. Dette så gør det nemt at se tonale relationer i billedet med eventuelle fejl hurtigt blive vist. Du kan lave dine egne Claude glas ved at male den ene side af et stykke glas med sort maling eller ved at placere et stykke røget glas foran et spejl. For landskabsmalerier, ofte bedre er det at bruge en Claude glas med en buet overflade, dette gør dig i stand til at betragte den scene i sin helhed.

Din palet
Frem for alt er det vigtigt, at du kender og forstår de farver, du bruger på din palet. Dette vil kun komme med erfaring, men for at være en stor kolorist en kunstner skal vide, hvordan farver relaterer til hinanden, hvordan hver enkelt farve reagerer når det blandes, og hvor godt den fungerer som farvetoner. Dygtige kolorister udnytte stillede farveeffekter, tendens til at bruge en begrænset palet af farver, men at kende og forstå dem perfekt.

Ingen kommentarer: